Tietoyhteiskuntasuunnitelmissa on ollut joitakin järkeviä asioita, mutta tätä tuoreinta en ihan ymmärrä... Tietoviikossa uutisoitiin otsikolla "OAJ tyrmää koululaisten omat läppärit" Vanhasen II hallituksen ohjelmaan kuuluvasta ohjelmasta, jonka mukaan "Hallitus toteuttaa laajan kokeiluhankkeen, jonka tavoitteena on että jokaisella peruskoululaisella on oppimisen keskeisenä välineenä käytössään oppilaskohtainen tietokone. Hanke toteutetaan ja rahoitetaan yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa."

Ja toden totta, kyllä tuollainen maininta hallitusohjelmasta löytyy, kohdassa "Arjen tietoyhteiskunta". Oppilaskohtaisuus ei kyllä mielestäni tarkoita lehden tulkinnan mukaista omaa läppäriä, mutta joka tapauksessa tarkoittaa merkittävää investointia tietotekniikaan. Tilanteessa, jossa hyödyllisempiäkin investointikohteita olisi - kuten vaikkapa ne sosiaaliset oppimisympäristöt. (Työskentelen kyllä tietotekniikka-alalla, mutta näköjään minulla on sentään jonkunasteinen suhteellisuudentaju säilynyt, kun en ihan heti innostu hurramaan tuollaisen ehdotuksen perään.)

Ensinnäkin hanke on kallis, ja varsinkin alakoululaisille aika hyödytön. Medialukutaitoa tarvitaan, ja on hyvä että mahdollisuus siihen tarjotaan myös niille, joilla ei vapaa-aikana sen kehittämismahdollisuuksia ole. Mutta silti: onkohan joku ns. visionääri etääntynyt arjesta kun vakavasti tällaista ehdottaa? Pitäisikö jonkun ensin oikeasti miettiä ne priorisoinnit: mihin koulutuksessa ja sen kehittämisessä juuri nyt kannattaa investoida. Ehkä sen miettimisen jälkeen päädyttäisiin siihen, että ne tietokoneet joka ainoalle oppilaalle eivät olekaan niin tärkeitä. Ja jos oikein kovasti jotain asiantuntijaa kuunnellaan, käy ilmi, että tietokoneen hankintakulut ovat minimaalinen osa sen ylläpitokuluista, eli jos niitä hankitaan, niin sitten pitää budjetoida se ylläpitokin. Ja sen jälkeen sitten kasvatetaan luokkakokoja entisestään ja ahdetaan entistä enemmän oppilaita entistä pienempään tilaan. Sitten keksitään, että tietokoneet tuottavat lämpökuormaa ja pitää ruveta kehittämään oikeaa ilmastointiakin.

Paperiversio samasta aiheesta on kattavampi ja vielä asteen sykähdyttävämpi. Paria laitevalmistajaa on haastateltu teknisten toteutusvaihtoehtojen ideoinnin osalta. Kuvatekstissä kerrotaan viestintäministeri Lindenin lausuvan: "Onnistuessaan koulujen konehankkeesta muotoutuisi oiva vientituote." Vientituote! Luottamuksella voisin viestintäministerille kertoa, että kyllä tietokoneita käytetään koululuokissa muuallakin maailmassa. Ehkä ne vientituotteet kannattaa etsiä jostain muualta.

Erityisen koskettava oli Tietoviikon sähköisen artikkelin loppukappale: "Näillä näkymin yritykset osallistuisivat valtion lisäksi koneiden hankintaan pilotin sadoille oppilaille. Aloite hankkeelle on tullut nimenomaan yrityksiltä. "

Yrityksiltä. Hohhoijaa. Mutta kiitos OAJ:lle, että sentään siellä ymmärryskyky on tallella!