Kokoomuslainen kansanedustaja Raija Vahasalo kommentoi Opettaja-lehden numerossa 20-21 (19.5.2006) otsikolla "Yhteistyölle kyllä, yhtenevyydelle ei" mm. hallituksen viimekeväistä koulutuspoliittista selontekoa. Pari lainausta:

Mikäli haluamme säilyttää kärkisijamme maailman parhaiden oppilaiden maana, meidän on jatkuvasti panostettava koulujemme toimivuuteen. Suomessa hallitus pienentää koulutusmenojen osuutta bruttokansantuotteesta koko ajan, kun sitä samaan aikaan muualla maailmassa kasvatetaan. Me emme edistä koulutusjärjestelmämme toimivuutta, me heikennämme sen edellytyksiä.

Tuossa hallituksen paikalle voisi vaihtaa kaupungin ja bruttokansantuotteen paikalle kaupungin budjetin!

Valtioneuvoston selonteossa kouluhyvinvoinnin lisääminen on nostettu yhdeksi keskeisimmäksi tekijäksi tasa-arvon ja koulumyönteisyyden vahvistamisessa. Vaikka oppimistulokset ovat maailman huippua, kouluviihtyvyysmittauksissa Suomi ei sijoitu yhtä mairittelevasti. Tähän ongelmaan on pyritty löytämään ratkaisuja, jotka kuuluvat paremminkin temppu- ja viihdytysosastolle. Vanhemmat ja opettajat kaipaavat konkreettisia toimenpiteitä, esimerkiksi ryhmäkokojen pienentämistä. Sitä selonteossa ei ole edes mainittu.

Toistan: niin koulun kuin kouluverkon kehittämisessä on otettava huomioon ne laadulliset kriteerit! Ja meillä Helsingissä käytetään "teknokraattista" selvitystä päätöksenteon pohjana!