Taidan olla kovin huono kirjeenkirjoittaja, tai sitten luottamusmiehet ja virkamiehet ovat toinen toistaan uupuneempia (vrt. uutiset joidenkin luottamusmiesten vetäytymisestä politiikasta). Joiltakin yksittäisiltä luottamusmiehiltä on tullut vastauksia kouluverkkoihmettelyihin, valtuustoryhmiltä sain vastauksen vain SKP:ltä, ja apulaiskaupunginjohtaja kiitti kirjeestä & toivotti hyvää itsenäisyyspäivää ja lupasi perehtyä siihen myöhemmin (& lähetti sen opetusvirastoon tiedoksi). Kiitokset kuitenkin tähän asti vastanneille (ymmärrän kyllä, että kyselyitä tulee enemmän kuin kukaan ehtii vastata)!

Lapsiasiainvaltuutetun sivuilla on uusi kuukauden kolumni otsikolla "Lapsivaikutusten arviointiin panostettava palvelumuutoksissa", kirjoittajana erikoistutkija Liisa Heinämäki Stakesista. Kolumnissa kerrotaan myös, että Keski-Suomessa oltaisiin tekemässä mallinnusta noiden arviointien tueksi. Kirjoitin siis sähköpostia, ja kyselin josko kouluverkon karsimissuunnitelmissa olisi jossakin toteutettu tällainen laajamittainen arviointi. Kouluverkon karsimissuunnitelmat on lapsiasiavaltuutetun yhteydenottojen yleisin peruste. Kirjoitin mm. näin: "Tämä kouluverkon "kehittäminen" on tietysti kovin monisäikeinen juttu - peruskustannuksia huomattavasti monimutkaisempaa arvioida seurannaisvaikutuksia, arvottaa koulujen pedagogista onnistumista, ja toisaalta ottaa huomioon opetustoimeen, lasten ja nuorten kohteluun liittyvät arvot ja edelleen vaikkapa mm. valtioneuvoston koulutuspoliittisessa selonteossa esille nostettu kouluviihtyvyyden parantaminen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että näin tärkeissä päätöksissä vaikutukset olisi arvioitava perusteellisesti, ja jos esim. lapsivaikutusten arvioinnin mallinnuksissa, joihin esim. kuukauden Lapsiasia-sivuston kuukauden kolumnissa viitataan, olisi jo jotain tässä tapauksessa hyödynnettäviä "suuntaviivoja", kuulisin niistä mielelläni."

Toinen, itse asiassa jo eilen lähetetty, sähköposti lähti Helsingin yliopistossa toimivaan Koulutuksen arviointikeskukseen. Tämä tutkimusyksikkö keskittyy oppimaan oppimisen arviointiin, ja erään lukemani lehtijutun perusteella kyselin, onko heillä jonkinlaisia tutkimustuloksia siitä, minkätyyppiset kouluun liittyvät tekijät vaikuttavat onnistumiseen tuossa "oppimaan oppimisessa" (siis ei mitään ranking -listaa kouluista). Tämä(kin) on tietysti vaikea asia - harvoin mikään yksittäinen asia nousee ylitse muiden, vaan onnistuminen on monen erillisen tekijän summa.

Joulunpyhien alusta taitaa olla kyllä aika haastava ajankohta saada yhtään mitään pidempiä vastauksia.