(Tuntuu, että kirjoitettavaa ja vuodatettavaa olisi vaikka kuinka, ja että asioita tapahtuu nopeammin kuin ehtii kommentoida. Pistän ajattelujonoon muutaman ja tuon vain tämän akuuteimman asian esille)

Otsikko on lainaus Helsingin sanomien tämän päivän (25.11.) mielipideosastolta, jossa professori Eira Korpinen Jyväskylän yliopistosta kirjoittaa aiheesta. Muutama lainaus mietittäväksi:

  • "Tutkimusten mukaan pienten lasten opetuksen laatuun sijoittaminen on tuottavin investointi"
  • (kouluverkkojen lakkauttamisbuumista) "Nyt jo tiedämme, että todellisia säästöjä ei ole syntynyt, vaan päinvastoin esimerkiksi vuosina 2000-2004 menot ovat kasvaneet 24 prosenttia ja tuottavuus laskenut 13 prosenttia, vaikka samaan aikaan on lakkautettu 300 koulua."
  • "Olen puolustanut pieniä kouluja erityisesti siitä syystä, että niiden suojissa voidaan parhaiten päästä siihen tavoitteeseen, joka on koulun tärkein tehtävä: tukea lapsen ja nuoren terveen itsetunnon ja identiteetin kehitystä. Pieni yhteisö - fyysisestikin pieni - tarjoaa parhaat puitteet ja mahdollisuuden oppilaalle kehittyä itsetunnoltaan terveeksi ja tasapainoiseksi yksilöksi."
  • "Mutta millaisia ovat päätöksentekijöiden vastuut ja niiden takana olevat arvovalinnat?"
  • "Tilastojen avaama näkymä on synkkä - säästöt on otettu pienimmiltä lapsilta."
  • "Pääkaupungin koululainen tarvitsee myös turvallisen lähikoulun, joka palvelee avoimena oppimisympäristönä lähialueen väkeä."

Nuo siis joitakin poimintoja mielipidekirjoituksesta. Ainoa noista lainauksista, joka minua mietityttää on tuo toinen, jossa viitataan tuottavuuteen. Tuottavuusajattelua on tuotu yliopistoihin ja alimmille koulutusasteillekin, mutta mieluusti kyllä kiistän koko tuon ajattelutavan tuomisen näihin ympyröihin. Tietääkö joku, mitä "tuottavuus" peruskouluissa tarkoittaa, ja mihin tällä viitataan?