1. Mikä on ryhmänne näkemys julkaistusta "kokonaisvaltaisesta kehittämisehdotuksesta": onko tämä ehdotus riittävä pohja päätöksille kouluverkon kehittämisestä?

SKP:n ja asukaslistan ryhmän mielestä konsulttiesitys ei kelpaa päätösten valmistelun pohjaksi.
Esitys on tehty niin yksimpuolisesti vain koulujen lopettamiseen tähtäävistä lähtökohdista, että se on syytä hylätä.


2. Miten ryhmänne aikoo käsitellä raporttia, siitä saatavia lausuntoja ja kansalaiskeskustelua?

Ryhmämme on jo käsitellyt asiaa kokouksessamme ja olemme lisäksi osallistuneet kolmeen opetusviraston järjestämään informaatiotilaisuuteen. Teimme kaupungin budjettikäsittelyssä esityksen siitä, että opetusviraston määrärahoja olisi lisätty 5,8 miljoonalla mm. lähikouluverkon turvaamiseksi ja että kiinteistöviraston ja tilakeskuksen perimissä sisäisissä vuokrissa olisi siirrytty mm. koulujen osalta omakustannuspohjalle (eli alennettu vuokria).


3. Miten ryhmänne aikoo muodostaa kantansa, jos/kun valtuustolle tulee käsiteltäväksi ehdotus noin 20 koulun lakkauttamisesta?

Vastustamme koulujen lopettamista lyhytnäköisenä toimintana. Tulemme esittämään mahdollisesti vähemmälle käytölle jäävien joidenkin koulutilojen monitoimikäytön kehittämistä.


4. Onko ryhmänne mielestä kaupungin taloudellinen tilanne sellainen, että näin nopealla aikataululla on lähdettävä purkamaan kohtuullisen hyvää kouluverkkoa ja siinä ohessa rikkomaan erittäin hyvin toimivia ja pedagogisesti onnistuneita kouluyhteisöjä pelkkien ennusteiden perusteella? Onko kouluverkon kehittämiselle mielestänne ainoa reunaehto käytettävissä olevien neliömetrien minimointi?

Olemme sitä mieltä, että Helsingillä ei ole tarvetta vähentää kouluja. Kaupungin talous on tänä vuonna 348 miljoonaa ylijäämäinen kun lukuun otetaan myös liikelaitokset ja ennusteiden mukaan tulee olemaan satoja miljoonia ylijäämäinen myös lähivuosina.
Esitämme, että siellä, missä lasten määrä supistuu, kehitetään koulutilojen monitoimikäyttöä kunnan muiden palvelujen ja asukastoiminnan tarpeisiin.


5. Raportin "säästölaskelmista" on löydetty jo nyt useita epäloogisuuksia ja -selvyyksiä. Miten ryhmänne aikoo varmistua siitä, että päätöksentekonne tukena on "oikeita" laskelmia?

Olemme olleet mukana mm. Pro kuntapalvelut -verkostossa, jossa on tehty asiasta vaihtoehtoisia laskelmia. Lisäksi ryhmämme on käyttänyt VATT:n erikoistutkijan ja eräiden koulualan asiantuntijoiden apua.